W życiu każdego rowerzysty (i roweru) przychodzi moment na wymianę podstawowych elementów napędu.
O ile dobór łańcucha na wymianę jest sprawą prostą (wystarczy go dobrać według liczby koronek w kasecie lub wolnobiegu), o tyle zły dobór rozmiaru kasety/wolnobiegu lub tarcz mechanizmu korbowego może sprawić, że przełożenia będą zbyt lekkie/zbyt ciężkie. Może też zdarzyć się tak, że "rozstrzał" pomiędzy przełożeniami będzie zbyt duży, co utrudni jazdę na długich odcinkach pokonywanych ze stałym tempem.
Aby ułatwić dobór kół zębatych do napędu, przygotowałem prosty kalkulator. Wystarczy wpisać do niego kadencję (częstotliwość obrotu korb), z którą jeździmy, rozmiar opon założonych w rowerze (a dokładniej: opony tylnej) oraz proponowane rozmiary kasety oraz tarcz mechanizmu korbowego. W obliczeniach możemy także (ale nie musimy) uwzględnić możliwość montażu jednego z popularnych modeli piast wielobiegowych.
Wynikiem obliczeń jest prędkość, z jaką będziemy jechać przy określonej kadencji na każdym z przełożeń.
Mając tę informację, wystarczy dobrać rozmiary kół zębatych w taki sposób, aby ciężkie przełożenia wystarczały nam do jazdy z najszybszą realnie osiąganą przez nas prędkością, najlżejsze zaś wystarczały na najbardziej strome podjazdy, które pokonujemy.
swietny, pomocny kalkulator, dziekuje
OdpowiedzUsuńniestety "404 Not Found"
OdpowiedzUsuńPrzepraszam za kłopot - po przeprowadzce serwera zapomniałem podlinkować.
UsuńTeraz powinno działać :) Gdyby nadal były problemy, bardzo proszę o maila.
Pozdrawiam!
a jak ktos masz 6-rzedówke w szosowym. Dodam że rower pamieta wojny punickie
OdpowiedzUsuńNic prostszego: wtedy wpisujesz po prostu te rozmiary koronek, które masz w rowerze :) Reszta obliczeń przeprowadzana jest ta samo.
UsuńW razie dalszych wątpliwości zapraszam do kontaktu :)
Kompletuje powoli napęd do rowera. Mam już kasetę 30-11T, Jaką korbę lepiej dokupić, 48-38-28 czy 42-32-22?? Dodam że opony są w rozmiarze 700x32, Jeżdże w miare szybko, tylko po asfalcie ale czy 48T to nie za dużo?
OdpowiedzUsuńCześć!
UsuńPrzede wszystkim nie ma jednej prostej odpowiedzi na Twoje pytanie.
Jaki optymalny rozmiar tarcz wyszedł Tobie z obliczeń? Myślę, że warto byłoby policzyć wszystko "od końca" - zorientować się, z jaką maksymalną prędkością jeździsz, i od tego przejść do wyliczania rozmiaru tarcz.
Możesz też zawsze wpisać do kalkulatora rozmiary tarcz 42, 44 (taki też się często zdarza) i 48T - wtedy będziesz miał pełne rozeznanie.
Temat jest bardzo rozległy, więc zapraszam do kontaktu: kontakt (małpa) kochamrowery.pl - w mailu będzie chyba wygodniej :)
Pozdrawiam!
Wojtek
KochamRowery.pl
Coś jest nie tak ! 50/12 przy 100 rpm wylicza mi 50,4km/h, podczas gdy w testach zagranicznych wyliczają 52,9 km/h.
OdpowiedzUsuńGdzie jest błąd?
Wzór do obliczeń jest tak prosty, że o błędzie w nim nie może być mowy :-) Pozostaje zatem kwestia zmiennych, czyli głównie obwodu koła - ale tutaj trudno o jeden standard, bo realna szerokość i wysokość opon o tym samym rozmiarze nominalnym może sięgać 20% (sam mam obecnie założoną oponę 32c o mniejszej szerokości rzeczywistej niż opona 28c na drugim kole).
UsuńMało tego - użyteczna średnica koła może się zmieniać nawet w zależności od tego, do jakiego ciśnienia pompujemy opony i ile ważymy. Niestety taki już jest urok opon - a wszelkie kalkulatory to bardziej wskazówka niż wyrocznia i nigdy nie zastąpią prawdziwej jazdy.
Pozdrawiam!
Wojtek
KochamRowery.pl